Facebook

Sådan skaber du godt content på Facebook

Er du en af de mange virksomheder, som anvender Facebook som markedsføringskanal? Så kan du gøre klogt i at læse videre og blive meget klogere på, hvordan du skaber godt værdiskabende content til din målgruppe. Facebook er nemlig meget mere end blot at formidle de værdier, du som virksomhed gerne vil have frem i lyset. Du skal nemlig lytte til dine kunder og analysere de data, du har til rådighed. Så kan du nemlig konstant optimere din performance, som kan lede til flere konverteringer. Og konverteringer kan i sidste ende ses på bundlinjen, som er altafgørende for din virksomhed.

Få styr på din målgruppe

Har du fuldkommen styr på, hvem du gerne vil henvende dig til på Facebook? Husk, den der reklamerer til alle, reklamerer til ingen. Start med at få styr på, hvilke personer der udgør din likebase, og hvilket segment du gerne vil øge i likebasen i fremtiden. Din virksomhed har naturligvis en defineret en målgruppe – og hvis ikke, bør du starte med dette – men det er ikke sikkert, at denne målgruppe er ideel at ramme på et socialt medie som Facebook. Der er nemlig store forskelle i adfærd på tværs af særligt aldersgrupper, som der skal tages hensyn til i din online strategi.

Analyser dine data

Du bør altid bruge alle de data, du har til rådighed på Facebook aktivt i din arbejdsproces. Det er yderst værdifulde data, du får serveret, og derfor skal du naturligvis anvende dem. Se altid på, hvordan tidligere udarbejdet content har performet, så du ikke bliver ved med at lave de samme fejl. Nogle af de vigtigste data, du har til rådighed, er rækkevidde og interaktionsrate, som du kan aflæse på hvert eneste opslag, du har offentliggjort. Rækkevidden fortæller, hvor mange folk der har set dit indhold – både organisk og betalt rækkevidde. Interaktionsraten fortæller derimod, hvor stor en procentdel af disse personer der har interageret med opslaget enten ved at klikke på det, like det, dele det eller kommenteret det. Det er altså vigtigt, at man ikke direkte holder disse tal op imod hinanden, for de har hver sine fordele. Hvis du eksempelvis har smidt annoncekroner i et opslag, kan du ikke forvente, at interaktionsraten vil blive synderligt høj, da rigtig mange folk vil se opslaget. Det er utroligt vigtigt, at du kan finde ud af at aflæse og forstå disse data, så du kan bruge dem aktivt i din arbejdsproces.

Lyt til din målgruppe

Når du udvikler content til din Facebook, er det vigtigt, at du ikke kun tænker på, hvad du som virksomhed gerne vil have formidlet. Du skal også lytte til din målgruppe og lære af tidligere udarbejdet indhold; hvad har fungeret godt? Og hvad har fungeret mindre godt? Selvom det kan være rigtig svært at forstå, hvorfor noget indhold klarer sig bedre end andet, bør du altid prøve at konkludere på tidligere indhold og tage dine bedste erfaringer med dig videre. Også selvom det ikke altid har fokus på dine produkter og salg.

Værd at vide

På trods af at Facebooks algoritmer er forholdsvis skjulte for offentligheden, vides det dog, at videoindhold klarer sig bedre end billedindhold, da algoritmen tilgodeser dette. Det betyder altså, at du har større chance for at få en høj organisk rækkevidde, hvis du anvender video i din contentstrategi.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *