Markedsfoering på budget

Digital markedsføring på budget

AdWords, Facebook-annoncering og søgemaskineoptimering – kært barn har mange navne, men fælles for de digitale markedsføringsindsatser er, at udgifterne hurtigt kan hobe sig op, hvis ikke man kigger sig for. Arbejder du som selvstændig i din egen SMV, eller sidder du i en marketingafdeling med et budget, der ikke rækker til store armbevægelser, har vi i denne artikel samlet en håndfuld gode råd, så du får mere valuta for pengene, når det kommer til digital marketing. Har du et tip, vores læsere skal kende til, er du mere end velkommen til at dele det i kommentarerne.

Animationsvideoer skaber kendskab

Du har måske selv set en; animationsvideoer er det nye sort for SMV’ere – særligt håndværkerbranchen har fået øjnene op for de korte reklamefilm, som typisk varer mellem 1 og 2 minutter og kort forklarer, hvordan den pågældende virksomhed kan hjælpe modtageren. Animationsvideoer er et effektivt værktøj af primært to årsager. For det første er budskabet let for modtageren at afkode. De grafiske illustrationer gør det nemt for seeren at forstå og forholde sig til produktet/ydelsen. For det andet er video en god måde at servere et budskab og illustrere de situationer, hvor produktet/ydelsen kan være relevant. Afslutningsvist betyder prisen i sig selv, at denne form for markedsføring er en overvejelse værd. Du kan se mere om priser og løsninger her.

Content marketing – det nye sort og (næsten) gratis

Indholdsmarkedsføring – også kaldet content marketing – handler kort fortalt om markedsføring igennem godt indhold. Indhold er et vidt begreb og dækker over alt fra video og explainers til produkttekster, guides og infografikker. Værktøjskassen er fuld med muligheder, der alle – som udgangspunkt – er gratis. Du kan komme rigtig langt med en iPhone og en fremvisning af dine produkter, men vil du gerne helt op at ringe, er det måske en god idé at alliere sig med et reklamebureau eller selv investere i mere professionelt udstyr. Det er ikke kun dine kunder, som elsker godt indhold – det er i den grad også noget, Google sætter pris på. Er din hjemmeside polstret til med gode, velskrevede tekster, som skaber værdi for dine kunder, er der mulighed for at slå to fluer med et smæk. Godt indhold vil nemlig over tid også afspejle sig i din hjemmesides organiske placeringer i Googles søgeresultater.

Affiliate marketing – sælg igennem affiliates

Affiliate marketing er en af de mest effektive former for markedsføring overhovedet, og er dit budget ikke noget at råbe hurra over, bør du så meget desto mere overveje at kaste dit beskedne beløb efter affiliates. De fleste affiliateprogrammer tilbyder både CPA (Cost Per Action) og CPC (Cost Per Click), og selvom CPA i sidste ende kan vise sig at være dyrere, kan du med fordel overveje at basere din markedsføring på førstnævnte, indtil budgettet tillader noget andet. På denne måde begrænser du din risiko, da du kun betaler provision, når der sker et salg, som sender penge i kassen.

Vi håber, du har kunnet bruge ovenstående råd – du er mere end velkommen til at dele andre tips og tricks i kommentarer eller dele dine erfaringer med ovenstående.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *