Datadrevne beslutninger

Træf datadrevne beslutninger i din virksomhed – det betaler sig

Der var engang, hvor beslutninger blev truffet som et resultat af en mavefornemmelse eller pludselig indskydelse. Med andre ord: spontanitet i kombination med ”learning by doing”. De tider er – heldigvis – en saga blot. I dag træffer professionelle virksomheder ikke nogen beslutning, det værende investering eller strategi, uden at have forudsætningerne i orden. Analyser, vurderinger og evalueringer er vigtige værktøjer i alt lige fra markedsføring til drift, hvorfor man vist tydeligt kan sige, at data spiller en altafgørende rolle i erhvervslivet – på godt og ondt. Men hvad er fordelene egentlig ved at stole på tal, grafer og beregninger frem for din erfaring og fornemmelse, og hvordan implementer du det helt nede på gulvet? Det tager vi et kig på i denne artikel.

Big data – udnyt forretningens datapotentiale fuldt ud

Uanset hvilken branche du befinder dig i, har du sandsynligvis adgang til betydelige datamængder, som for det utrænede øje kan virke irrelevant eller uigennemskueligt. Big data er et af tidens hotteste trends inden for datadreven innovation og strategi, og konceptet går kort sagt ud på at udnytte netop de enorme mængder data, man tidligere har anset for værende uinteressant. Udnyttelsen af big data gør virksomheder verden over i stand til at få indblik i alt fra købevaner til kundens geografiske placering – ja, sågar hvad du spiser om onsdagen.

En af de største fordele ved at bruge big data i din forretning er, at du får et større kendskab til og indsigt i din målgruppe. At kende sin kunde er nøglen til at tilfredsstille dennes behov, hvilket ultimativt er grundlaget for din forretning. Det er alt andet lige nemmere at markedsføre dine produkter, hvis du ved, hvor dine kunder, hvad de laver og hvornår. Med værktøjer som Google Analytics og andre analyseværktøjer kan du fx omsætte den indsamlede data til konkrete og håndgribelige marketingkampagner, der rammer plet og sælger. Det giver plus på bundlinjen og et større kendskab til din virksomhed, hvilket jo kun er en fordel.

Brug data som et led i beslutningsprocessen

Der er altså både økonomiske, praktiske og markedsføringsmæssige fordele ved at bruge data som en central del af samtlige facetter i din virksomhed. Men hvordan implementerer man lige data i beslutningsprocessen i en virksomhed, der først lige er kommet på internettet? Det afhænger selvfølgelig af den enkelte virksomhed – enkeltmandsvirksomheden har ikke nødvendigvis de samme muligheder som en stor, international koncern. Det første skridt er dog aktivt at iværksætte en strategi for, hvordan I indsamler og opbevarer data. Her gælder der en række lovkrav, navnlig Persondataloven og den nye persondataforordning fra EU, der træder i kraft i år 2018.

Der findes en række værktøjer, der både kan indsamle og analysere på data. Et af de mest grundlæggende værktøjer er Google Analytics, der kan fortælle dig om dine kunders adfærd på din hjemmeside, men vil du gerne prøve kræfter med big data, er vi ude i dyrere og mere komplicerede løsninger. Alternativt kan du alliere dig med en datakonsulent, der hurtigt kan afklare, hvorvidt din virksomhed har et uforløst potentiale ift. jeres data.

Der er ingen tvivl om, at data er fremtiden, og det er således altafgørende, hvordan du udnytter den data, du har til rådighed.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *