Internet

Konkurrencen på det danske bredbåndsmarked raser

Danskernes forbrug af bredbånd er eksploderet, og konkurrencen mellem markedets forskellige udbydere er intensiveret. Storaktørerne er udfordret, men kampen er ikke let for de mindre selskaber, der blandt andet retter skarp kritik mod TDC, som de beskylder for at blokere for konkurrencen med urimelige prismodeller.

Prisniveauet på de danske bredbåndløsninger har i en årrække ligget på et forholdsvist stabilt niveau. I en rapport fra Energistyrelsen kan det dog dokumenteres, at danskernes samlede datatrafik i 2016 er vokset til over 20 gange det niveau, det lå på tilbage i 2010. En sammenkobling af disse tal og det faktum, at mange forbrugere vælger at tilslutte deres smartphones og tablets til deres fastnetløsning for at spare penge på deres mobildata, har sat gang i fornyet konkurrence på det ellers rolige marked.

Oprøret er begyndt, men har svært ved at slå igennem

Nogle af konkurrencens nyere spillere, som har taget teten i at erklære priskrig mod de større selskaber, er bredbåndsselskaberne Hiper og Kviknet. De to udbydere har gjort det til deres erklærede mission at sikre forbrugerne billigere internetløsninger end de øvrige bredbåndsudbydere. Men de etablerede selskabers modsvar har været andet end blot yderligere prisfald, og især ét tiltag fra telegiganten TDC har udfordret målsætningen.

TDC er en af markedets mest dominerende spillere. Selskabet sidder på store dele af den landsdækkende infrastruktur for netværksdækning, og adskillige konkurrenter er afhængige af dem. Det står klart i kølvandet på et af deres seneste udspil, som har mødt voldsom kritik fra flere fronter i branchen.

Det har hidtil forholdt sig sådan, at konkurrenter har haft mulighed for at købe sig ind på TDC’s fibernetværk eller deres telefonnetværks kobberkabler for herefter at afbetale TDC pr. kunde. Men da selskabet i foråret 2016 åbnede for, at konkurrenterne nu også kunne købe adgang til internettet gennem det eftertragtede kabel-tv-netværk, hvilket indtil da havde krævet, at forbrugerne tilkøbte en tv-pakke, så prismodellen anderledes ud.

I stedet for at betale for den enkelte kundes forbrug af internetkapaciteten på kabel-tv-nettet, kræver TDC, at der betales for den mulige maksimal kapacitet i den ”central”, som er tilknyttet det netværk, kunden kører på.

Dermed bliver det hurtigt omkostningsfuldt for mindre selskaber at konkurrere om kunderne på markedet, og ifølge Yoel Caspersen, direktør for Kviknet, lader den nye prismodel til at være strikket sammen med det ene formål at holde nye udbydere ude af konkurrencen på kabel-tv-netværket. TDC har begrundet prisstrukturen med, at der er tekniske forskelle, som gør, at kabel-tv-nettet ikke kan anvende samme prismodel som kobber- og fibernetværkene.

Pakkeaftaler holder de små selskaber i skak

Men det er ikke blot priserne for netværksdækningen, selskaberne konkurrerer om. Det er ligeledes deres evne til at imødekomme flere af kundernes behov i ét samlet tilbud. For forbrugerne er altid interesserede i at få mest for pengene.

En af de fordele, de store selskaber har i den store priskrig, er, at de ofte udbyder mere end blot bredbåndsløsninger. Tv-pakker, internetløsninger, mobilabonnementer og streaming-services – jo mere en udbyder kan tilbyde, desto bedre pakkeaftaler. Det er disse pakkeaftaler, der gør udbydere som TDC og YouSee til de dominerende brikker på brættet. Mange kunder finder det attraktivt, hvis de kan samle deres abonnementer under én udbyder – især hvis der er gode besparelser at hente på den samlede regning.

Derudover kæmper selskaberne på deres gebyrer. Priskrigen gør, at prisniveauet for de forskellige services ofte ligger tæt, og konkurrencen kræver derfor, at selskaberne justerer andre priser for at udfordre konkurrenterne. For forbrugerne er de største besparelser således at hente, når det kommer til eksempelvis oprettelses-, monterings- og leveringsgebyrer. Disse besparelser kan hentes fra alt til fødselsdagskampagner og åbningstilbud til rabatkoder, som det kan ses på denne side.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *